Prețurile automobilelor din SUA sunt pe cale să explodeze – o creștere de până la 15.000 de dolari
Industria auto din SUA se confruntă cu o creștere semnificativă a costurilor, generată de tarifele impuse de președintele Donald Trump. Fostul director general al Ford, Mark Fields, a declarat că „costul vehiculelor va crește. Este doar matematică”, subliniind că toate vehiculele vor fi afectate de aceste tarife.
Impactul tarifelor asupra prețului mașinilor
Tariful de 25% pentru mașinile importate a intrat în vigoare recent, parte a eforturilor președintelui de a revitaliza locurile de muncă din industria americană. Potrivit estimărilor Bank of America, acest tarif ar putea adăuga aproximativ 3.285 de dolari la costul mediu al vehiculelor asamblate în SUA, ceea ce ar putea duce la o creștere generală a prețurilor. Goldman Sachs a estimat că, din cauza tarifelor, costul mașinilor fabricate în străinătate va crește cu 5.000-15.000 de dolari pe vehicul.
Posibile efecte asupra cererii
Fields sugerează că producătorii auto ar putea decide să suporte o parte din costul tarifelor, dar ar putea transmite restul către consumatori sub formă de prețuri mai mari și stimulente reduse. Analiștii de la Bank of America au avertizat că creșterile de prețuri ar putea duce la o reducere a cererii, mai ales că accesibilitatea a devenit o provocare pentru cumpărători. Estimările sugerează că vânzările de automobile din SUA ar putea scădea cu aproximativ 3,2 milioane de vehicule, adică 20% din tendința anuală actuală, dacă producătorii transferă întreaga povară a tarifelor către consumatori.
Amenințări și provocări în industrie
Recent, Trump a avut o discuție cu directorii executivi din industria auto, amenințându-i cu tarife și mai mari dacă vor crește prețurile din cauza tarifelor de import. Deși Trump a negat că ar fi presat producătorii de automobile, Fields a declarat că este „nerealist” să le ceri acestora să nu crească prețurile. Amenințările președintelui pot crea o atmosferă intimidantă pentru executivii din industrie.
Producția și locurile de muncă
Casa Albă susține că tarifele auto vor stimula producția și locurile de muncă din SUA, dar există riscuri ca unele locuri de muncă să fie pierdute dacă cererea de automobile scade semnificativ. De exemplu, în urma tarifelor auto, sute de siderurgiști au fost concediați din cauza reducerii comenzilor. Fields a subliniat că tarifele vor determina „în mod cert” producătorii să relocalizeze unele locuri de muncă în SUA.
Investițiile în producție
Bank of America estimează că producătorii de automobile ar putea reduce costurile tarifare prin transferarea asamblării a aproximativ 1 milion de vehicule în fabricile din SUA. Totuși, relocarea unei fabrici nu este un proces rapid sau simplu. Retehnologizarea fabricilor existente poate dura mult timp, iar construirea de noi fabrici poate necesita investiții substanțiale, iar claritatea pe termen lung în ceea ce privește tarifele este esențială.
Provocările forței de muncă
O altă problemă este disponibilitatea forței de muncă necesare pentru noile fabrici. Fields a subliniat dificultățile întâmpinate de Ford în a găsi lucrători calificați, chiar și în timpul unei redresări economice. Chiar dacă producătorii de automobile reușesc să angajeze muncitori, aceștia ar trebui să le ofere salarii mai mari și beneficii mai generoase, ceea ce ar putea duce la creșterea suplimentară a costurilor vehiculelor.
Câștigători neintenționați
Transferul producției în SUA ar putea determina producătorii să se concentreze mai mult pe vehiculele scumpe, cu marje de profit mai mari, în detrimentul celor mai ieftine. Acest lucru ar putea agrava problema accesibilității transportului pentru consumatori. Analiștii de la Bank of America sugerează că producătorii chinezi ar putea beneficia de pe urma acestor schimbări, continuând să inoveze în timp ce producătorii auto occidentali sunt distrași de gestionarea tarifelor.



