Problemele sistemului educațional preuniversitar
Ministrul Educației, Daniel David, a subliniat că sistemul educațional preuniversitar pierde mulți copii, având o rată mare a abandonului. El a menționat că există sute de mii de copii care nu au ajuns în sistemul educațional, iar cei care reușesc să rămână în școală nu dobândesc competențele necesare pentru a face față provocărilor vieții la finalul ciclurilor cheie de învățare.
„Văd un sistem educațional preuniversitar care pierde pe parcurs foarte mulți copii, rata abandonului este foarte mare… Văd copii care, deși au fost prinși în școală, la sfârșitul ciclurilor cheie nu au competențe suficient de dezvoltate pentru a face față vieții”, a declarat David.
Rata analfabetismului funcțional
Ministrul a evidențiat și problema analfabetismului funcțional, menționând că aceasta este foarte ridicată. „Nu văd un sistem educațional care să construiască pe aceste atribute pe care le avem, creativitate și inteligență”, a adăugat el.
Provocările din cercetare
Daniel David a discutat despre provocările din zona cercetării, relevând fragmentarea mare și lipsa competitivității internaționale. El a subliniat dificultățile în atragerea de proiecte și finanțări, precum și în publicarea în reviste de top.
Soluții propuse
Ministrul a propus câteva soluții pentru aceste probleme complexe. „Soluțiile sunt complicate, dar încep cu cele mai simple. Suntem în faza în care, imediat după Paști, vom evalua toți actorii care contează din sistemul de cercetare, universități, institute ale Academiei. După această evaluare, vom ști cine este competent internațional, astfel încât să îi susținem să nu aibă probleme cu salarii, infrastructură etc.”, a explicat el.
David a menționat că este important să se concentreze pe institutele mai mici pentru a crea o masă critică în zona de cercetare și inovare, ceea ce va permite atragerea de finanțări internaționale.
Misiunea universităților
Referindu-se la învățământul superior, Daniel David a subliniat importanța ca universitățile să își precizeze misiunea. El a cerut instituțiilor de învățământ superior să își asume una dintre cele trei misiuni: educație și cercetare avansată, educație și cercetare, sau formarea de resursă umană. „Țara are nevoie de toate cele trei categorii, iar odată ce ai făcut asta, ești corect față de student, care știe la ce să se aștepte”, a concluzionat el.



