Suedia deschide porțile către libertatea de a vinde alcool, după un secol de restricții
Dacă Anna Anerfalt va obţine autorizaţia de a vinde gin, whiskey şi şnaps celor care vizitează distileria sa de familie din apropiere de Norrtalje, primul lucru pe care va trebui să îl facă este să îi avertizeze pe vizitatori despre pericolul alcoolului. Începând de la 1 iunie, microberăriile, cramele şi distileriile vor putea să vândă direct clienţilor, marcând prima relaxare a monopolului referitor la vânzarea de alcool, care a fost în vigoare în Suedia timp de peste o sută de ani.
Obiectivul acestei relaxări este de a stimula turismul şi de a ajuta micii producători să crească, menţinând însă rolul Systembolaget, magazinele de stat care vând alcool, în limitarea accesului la alcool şi a pagubelor provocate sănătăţii publice. „Întregul eveniment trebuie să înceapă cu un avertisment referitor la riscurile consumului de alcool”, afirmă Anna Anerfalt, directorul general al Norrtalje Branneri, subliniind una dintre condiţiile impuse pentru obţinerea autorizaţiei de a vinde alcool.
Anerfalt susţine controalele stricte cu privire la vânzarea de alcool şi consideră că modificarea legii este pozitivă. „Însă, nu sunt sigură că va influenţa foarte mult vânzarea produselor noastre, pentru că fiecare vizitator va avea voie să cumpere doar o singură sticlă”, adaugă aceasta.
Conform noilor reguli, distileriile de familie, precum cea de la Norrtalje, vor putea să vândă câte o sticlă de 0,7 litri direct către vizitatori, după ce aceştia au efectuat un tur plătit al distileriei între orele 10:00 a.m. şi 8:00 p.m. În cazul cramelor şi microberăriilor, vânzările vor fi limitate la trei litri.
Un raport din 2021 al unei comisii guvernamentale prognozează o creştere a vânzărilor de alcool cu aproximativ 200.000 de litri pe an în Suedia, ceea ce reprezintă mai puţin de 1% din vânzările în cadrul Systembolaget. Totuşi, chiar şi o mică schimbare a legilor referitoare la vânzarea de alcool este considerată controversată. „Creşterea consumului de alcool duce la mai multe probleme sociale. Vrem să reducem acele probleme sociale cât mai mult posibil”, afirmă Alexander Ojanne, responsabil pentru afaceri sociale şi siguranţă publică în cadrul consiliului municipal din Stockholm.
Numeroasele microberării din Stockholm vor putea să îşi vândă produsele doar când magazinele Systembolaget sunt deschise, ceea ce înseamnă că nu vor avea vânzări noaptea, sâmbătă după-amiaza sau duminica. Alţii sunt îngrijoraţi că ar putea apărea probleme mult mai mari. În 1995, când Suedia a aderat la Uniunea Europeană, a obţinut o excepţie de la regulile pieţei libere pentru Systembolaget, iar acum unii se tem că Bruxelles-ul ar putea cere o schimbare mai mare.
„Problema nu este că au loc vânzări directe la producător, ci mai degrabă credem că ameninţă monopolul Systembolaget. În cele din urmă, ar putea însemna că va trebui să dezmembrăm Systembolaget”, spune Lucas Nilsson, preşedintele IOGT-NTO, cea mai mare organizaţie dedicată sobrietăţii din Suedia.
Guvernul de la Stockholm va revizui legislaţia după şase ani.



