Un element crucial din Coca-Cola, bomboanele M&M’s și rujurile L’Oreal este ținta contrabandei în Sudanul marcat de conflict.

B.M.
Moderator B.M.
11 Min Citire
Sursa foto: The Entertainment Photo

Guma arabică, ținta contrabandei în Sudanul afectat de conflict

Guma arabică, un ingredient esențial utilizat în produsele de la Coca-Cola la bomboanele M&M’s, este din ce în ce mai mult traficată din zonele controlate de rebeli din Sudanul devastat de război. Aceasta complică eforturile companiilor occidentale de a-și izola lanțurile de aprovizionare de conflicte, conform comercianților și surselor din industrie. Sudanul deține aproximativ 80% din producția mondială de gumă arabică, o substanță naturală recoltată din copacii acacia, utilizată pe scară largă pentru a amesteca, stabiliza și îngroșa ingredientele din produsele de consum, inclusiv rujurile L’Oreal și hrana pentru animale de companie Nestle.

Forțele paramilitare de sprijin rapid (RSF), aflate în război din aprilie 2023 cu armata națională a Sudanului, au preluat controlul la sfârșitul anului trecut asupra principalelor regiuni de recoltare a gumei din Kordofan și Darfur, în vestul Sudanului. De atunci, produsul brut, care poate fi vândut doar de comercianții sudanezi în schimbul unei taxe către RSF, ajunge în țările vecine fără o certificare corespunzătoare.

Guma arabică este exportată prin piețele de frontieră informale. RSF a declarat că protejează comerțul cu gumă arabică și colectează doar taxe mici, caracterizând discuțiile despre încălcările legii ca fiind propagandă împotriva grupului paramilitar. În ultimele luni, comercianți din țări cu o producție mai mică de gumă arabică decât Sudanul, cum ar fi Ciad și Senegal, au început să ofere această marfă la prețuri ieftine, fără a dovedi proveniența din zone neafectate de conflict.

Herve Canevet, specialist în marketing global la Eco-Agri, a afirmat că este adesea dificil de determinat originea livrărilor de gumă, deoarece mulți comercianți nu dezvăluie dacă produsul lor a fost introdus ilegal. „În prezent, aș spune că toată guma din Sudan este de contrabandă, deoarece nu există nicio autoritate reală în țară”, a declarat el.

- Publicitate -
Ad Image

Asociația pentru Promovarea Internațională a Gumei (AIPG) a afirmat că nu are dovezi care să demonstreze legăturile dintre lanțul de aprovizionare cu gumă arabică și forțele sudaneze. Cu toate acestea, cinci surse din industrie au subliniat că noul comerț opac cu gumă riscă să se infiltreze în sistemul de achiziții al producătorilor mondiali de ingrediente. Companii precum Nexira și Ingredion au declarat că lucrează pentru a-și asigura legitimitatea tranzacțiilor și și-au diversificat sursele de aprovizionare.

Mohammed Hussein Sorge, fondatorul Unity Arabic Gum, a declarat că a primit oferte de gumă arabică de la comercianți din Senegal și Ciad, la prețuri semnificativ mai mici decât cele normale. El nu a cumpărat guma din cauza temerilor că prețul scăzut și lipsa documentației indicau o proveniență ilegală. Sorge a afirmat că contrabandiștii reușesc să facă contrabandă cu guma arabică prin RSF, deoarece RSF controlează toate zonele de producție.

Începând cu luna octombrie, RSF a interzis exporturile a 12 produse către Egipt, inclusiv guma arabică, ca represalii pentru ceea ce a declarat a fi lovituri aeriene egiptene. Un comerciant a povestit cum a fost abordat de comercianți din umbră, care ofereau guma arabică fără certificare.

Înainte de războiul civil sudanez, guma brută era transportată din Khartoum în Port Sudan pentru a fi expediată în întreaga lume. De la sfârșitul anului trecut, guma arabică afiliată RSF a început să apară pe piețele informale de la granița dintre Kordofanul de Vest și Sudanul de Sud. Comercianții colectează guma de la proprietarii de terenuri sudanezi și o vând comercianților din aceste piețe, plătind taxe către RSF pentru protecție.

Guma arabică de origine ilicită a apărut, de asemenea, la vânzare online, iar un procesator de gumă sudanez, acum refugiat, a declarat că produsele sale au fost vândute pe platforme digitale, chiar și în ambalajul de marcă al companiei sale.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *