Povestea invaziei automobilelor chineze în Europa
În primele zece luni ale anului 2025, doar un singur brand auto cu capital chinezesc a reușit să se claseze în Top 50 cele mai vândute modele din Europa. Această realitate contrazice percepția publică care vorbește despre o invazie a mașinilor chinezești pe piața europeană.
Performanța brandului MG
Conform raportului Automotive News Europe, MG ZS este singurul model chinezesc care a intrat în acest clasament, vânzându-se peste 100.000 de unități în 2025, cu o creștere de aproximativ 31% față de anul precedent. Deși MG este un brand britanic, acesta este controlat de gigantul chinez SAIC și este considerat parte din categoria mărcilor chinezești.
Istoricul brandului MG
MG a fost fondat în 1924 în Marea Britanie, devenind cunoscut datorită roadsterelor sale. De-a lungul timpului, marca a suferit modificări semnificative, inclusiv falimentul MG Rover Group în 2005, după care SAIC a achiziționat drepturile asupra mărcii. Din 2019, MG a reintrat puternic pe piața europeană, iar în 2023 a lansat modele și în România.
Provocările altor mărci chinezești
Niciun alt brand chinezesc, precum BYD, Nio, Xpeng, Zeekr, Ora sau Leapmotor, nu a reușit să intre în Top 50 vânzări în 2025. Chiar dacă ofertele lor sunt atractive, provocările legate de rețelele de distribuție, service și infrastructura de încărcare, precum și percepția privind siguranța, au limitat succesul acestora. Taxele suplimentare aplicate de Uniunea Europeană au redus, de asemenea, avantajul de preț al modelelor electrice chinezești.
Top 5 cele mai bine vândute mașini în Europa
În primele 10 luni din 2025, cele mai bine vândute mașini din Europa sunt:
- Dacia Sandero – 207.043 unități;
- Renault Clio – 187.371 unități;
- VW T-Roc – 179.071 unități;
- VW Tiguan – 165.311 unități;
- VW Golf – 164.054 unități.
Top 5 scăderi în vânzări
De asemenea, cele mai mari scăderi în vânzări în aceleași luni sunt:
- Tesla Model Y – 29,2%;
- Tesla Model 3 – 28,9%;
- VW Polo – 22,2%;
- Toyota Corolla – 11,4%;
- Skoda Octavia – 13,1%.
Concluzie
În ciuda percepțiilor generale, vânzările automobilelor chinezești în Europa rămân limitate, cu MG ZS fiind singurul model chinezesc reprezentativ în clasamentul de vânzări. Această situație subliniază provocările cu care se confruntă brandurile chinezești în a câștiga încrederea consumatorilor europeni.



