Atenție la noua înșelătorie: „spoofing”
Tot mai mulți români cad victime înșelătoriilor de tip spoofing, pierzând sume semnificative de bani. Acest tip de fraudă implică utilizarea identității diferitelor instituții financiar-bancare sau a unor autorități ale statului. Victimele sunt sunate insistent, iar apelurile sunt simulate, sursa acestora fiind diferită de numărul afișat.
Un exemplu recent este cazul unei femei din Deva, care s-a trezit cu o datorie de 57.000 de lei, după ce a fost contactată de escroci. Aceasta a declarat: „Fiind sector nou și eu fiind dascăl, am vrut să învăț. Mi-a prezentat prin imagini pe WhatsApp și apoi s-a apucat și mi-a pus un credit. Mi-a dat, după aia, de bănuit și am văzut creditul ăla mare, pe care eu nu l-am vrut.”
Un alt caz este cel al unui bărbat din Botoșani, care a pierdut 1.000.000 de lei. A fost sunat de un individ care s-a recomandat ca fiind reprezentant al unei bănci, susținând că de pe cardul său au fost efectuate plăți neautorizate în valoare de 5.000 de lei. După ce a verificat contul și a constatat că nu lipseau bani, a fost apelat din nou, de pe un număr ce părea a aparține unei bănci cunoscute. Presupusul angajat i-a spus că datele sale bancare sunt compromise și că este necesară aplicarea unor „măsuri de securitate”.
Bărbatul a fost convins să instaleze aplicații pe telefon, care au permis infractorului autorizarea unei plăți de 1.000.000 de lei. Când și-a dat seama că a fost păcălit, a apelat serviciul de urgență 112.
În ceea ce privește recuperarea sumelor, Bogdan Nițu, purtător de cuvânt IPJ Hunedoara, a menționat că „peste 40.000 lei au fost recuperați până în momentul de față. Desigur, cercetările continuă.”
Specialiștii avertizează că aceste tipuri de escrocherii s-au înmulțit. Un localnic a afirmat că „chestia cu WhatsApp-ul e cea mai frecventă. Te sună și-ți spune să adaugi numărul respectiv pentru joburi, cadouri și așa mai departe.” Un alt localnic a subliniat: „Este simplu: nimeni nu-ți dă nimic gratuit!”
Darius Țica, expert în comunicare DNSC, recomandă: „Modul cel mai ușor de a verifica dacă apelul e autentic este să închidem apelul în curs, să spunem că revenim în două minute și apoi să apelăm același număr de telefon. Apelul nostru ulterior se va duce către instituția reală, unde vom confirma că nu ei ne-au apelat.”



