„Bruxelles în alertă: Porturile europene, sub influența Chinei – o slăbiciune strategică de temut”

B.M.
Moderator B.M.
5 Min Citire
Sursa foto: The Entertainment Photo

Bruxelles în alertă: Porturile europene, sub influența Chinei – o slăbiciune strategică de temut

Europa devine din ce în ce mai îngrijorată cu privire la proprietatea porturilor sale, pe fondul temerilor legate de influența excesivă a companiilor chineze în punctele de acces maritime ale blocului. Conform unui raport, firmele din Beijing dețin participații în aproximativ 30 de porturi europene, ceea ce ridică probleme semnificative de securitate.

Comisarul pentru transporturi, Apostolos Tzitzikostas, a subliniat recent importanța reevaluării securității porturilor europene și a cerut o examinare mai atentă a prezenței străine în aceste infrastructuri. Aceasta reprezintă unul dintre cele mai clare semnale venite din partea Bruxelles-ului că ceea ce era considerat anterior o investiție benignă, începe acum să fie perceput ca o amenințare la adresa securității.

Un document recent de politică al Comisiei în domeniul apărării a reiterat aceste îngrijorări, propunând controale mai stricte asupra proprietății străine în infrastructura critică de transport. Această neliniște este reflectată și într-un proiect de document al social-democraților din Parlamentul European, care solicită norme mai riguroase în cadrul revizuirii regulamentului UE privind screeningul investițiilor străine.

Deși Tzitzikostas și grupul S&D nu au menționat explicit China, subtextul este clar. Simon Van Hoeymissen, cercetător la Institutul Regal Superior de Apărare din Belgia, a evidențiat controlul tot mai mare al Beijingului asupra porturilor europene esențiale, precum Anvers-Bruges, Rotterdam și Pireu. Giganții chinezi COSCO și China Merchants, precum și Hutchison din Hong Kong, dețin acum participații în peste 30 de terminale din întreaga UE.

- Publicitate -
Ad Image

Ana Miguel Pedro, europarlamentară portugheză din Partidul Popular European, a avertizat că „actorii străini conduși de stat, precum Beijingul, acționează cu un nivel de coordonare și intenție care depășește cu mult răspunsul fragmentat al țărilor individuale”. Ea a subliniat că COSCO nu se comportă ca un actor tipic al pieței, ci primește ordine de la Partidul Comunist Chinez, ceea ce transformă prezența sa în porturi într-o vulnerabilitate strategică pentru Europa.

Îngrijorările cu privire la securitatea porturilor europene au fost accentuate de invazia Rusiei în Ucraina și de sprijinul neoficial al Chinei pentru Rusia, conform unui raport recent al grupului de reflecție Centre for Eastern Studies din Varșovia. Un exemplu relevant este terminalul de containere din Gdynia, Polonia, unde Hutchison deține o participație de peste 20 de ani. Acest terminal are o importanță strategică, fiind situat în apropierea unei baze navale, a unui șantier naval și a sediului forțelor speciale navale de elită ale Poloniei.

Guvernul polonez a inclus terminalul pe lista infrastructurilor critice, ceea ce impune operatorului să colaboreze îndeaproape cu autoritățile în ceea ce privește securitatea. Această situație subliniază importanța reevaluării implicării străine în porturile europene. „Dacă un adversar străin exploatează o vulnerabilitate într-un port european, ne pune în pericol pe toți”, a avertizat Pedro. „În lumea de astăzi, nu ne putem permite orbirea strategică în timp ce alții acționează cu vizibilitate și intenție deplină.”

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *