CFR Călători în impas: Directorul avertizează despre riscul falimentului financiar
Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, a declarat că, deși compania nu va intra în faliment și nu va opri traficul, există un risc semnificativ de incapacitate de plată pentru datoriile acumulate la furnizori. Acesta a subliniat că, în cazul în care furnizorii nu vor mai livra servicii, activitatea CFR Călători ar putea fi afectată. Preoteasa a menționat că salariile angajaților vor fi plătite la timp, chiar dacă acest lucru ar putea însemna neplata altor cheltuieli.
„În primul rând, nu va intra în faliment CFR Călători, nu va opri traficul. Dacă s-a citit atent materialul, am spus că există posibilitatea de a intra în incapacitate de plată”, a afirmat Preoteasa. El a explicat că a primit o notificare de la furnizorul de motorină, având o datorie de aproape 100 de milioane de lei, care a anunțat că nu va mai livra motorină, ceea ce ar putea afecta circulația trenurilor pe diesel.
Directorul a subliniat că Autoritatea de Reformă Feroviară (ARF) trebuia să emită un act adițional cu compensația unitară indexată cu rata inflației, dar acest lucru nu s-a întâmplat. În luna februarie, bugetul alocat a fost de 2.135.000.000 lei, dar compensația efectivă este de 33 de lei, aceeași ca în 2022, în condițiile în care cheltuielile au crescut semnificativ.
Cheltuielile lunare ale CFR Călători sunt estimate la 365 de milioane de lei, acoperite din veniturile din vânzarea de bilete și din compensația de la ARF. Preoteasa a explicat că, dacă ARF nu va semna actul adițional care să ajusteze compensația la 47,4 lei, riscul de incapacitate de plată va continua să crească.
El a detaliat cheltuielile lunare, care includ: 60 de milioane de lei pentru taxa de utilizare a infrastructurii, 80 de milioane de lei către ANAF, 40 de milioane de lei pentru energie, 80 de milioane de lei pentru salariile nete și 30 de milioane de lei pentru motorină.
„CFR Călători are nevoie de bani pentru a funcționa. Este esențial să se plătească compensația la nivelul necesar pentru a menține traficul”, a mai spus Preoteasa. El a propus trei variante pentru viitorul companiei: plata compensației la nivelul necesar, creșterea prețurilor biletelor sau reducerea numărului de trenuri. Preoteasa a afirmat că nu va concedia angajați până când situația nu va fi clarificată.



