Coreea de Nord a trimis în aer globuri enigmatice, în apropierea navei de război afectate, pe 21 mai
Noi imagini din satelit arată că Coreea de Nord a amplasat baloane lângă nava de război de 5.000 de tone avariată, care se află pe o parte și este parțial scufundată de la lansarea eșuată din 21 mai, informează CNN. Scopul acestor obiecte nu este clar, dar experții sugerează că acestea ar putea fi utilizate pentru a ajuta la redresarea navei sau pentru a o proteja de privirile dronelor.
Distrugătorul avariat era cea mai nouă navă de război a Coreei de Nord și trebuia să fie un simbol al ambițiosului efort de modernizare a marinei. Totuși, o defecțiune a mecanismului de lansare a dus la alunecarea prematură a pupei în apă, provocând daune structurale și lăsând prova blocată pe calea de lansare, conform agenției de stat KCNA.
Liderul nord-coreean Kim Jong Un, prezent la incident, a catalogat evenimentul drept „act criminal” și a ordonat reparații rapide ale navei, considerându-l o chestiune de onoare națională. De atunci, autoritățile au arestat patru persoane, inclusiv inginerul șef al șantierului naval, în încercarea de a răspunde la eșec.
Analiștii afirmă că baloanele sunt probabil parte din eforturile Coreei de Nord de a repara rapid distrugătorul. Yu Yong-weon, deputat în Adunarea Națională a Coreei de Sud, a declarat că baloanele sunt menite să prevină inundarea suplimentară a navei. Căpitanul în rezervă al Marinei SUA, Carl Schuster, a adăugat că, dacă baloanele sunt folosite, acestea ar putea avea rolul de a împiedica recunoașterea cu drone la joasă și medie altitudine sau de a reduce presiunea asupra părții avariate a navei.
Nick Childs, cercetător principal pentru forțele navale la Institutul Internațional pentru Studii Strategice, a avertizat că utilizarea baloanelor ar putea deteriora și mai mult nava. „Este foarte probabil ca nava să fie supusă unui stres considerabil”, a spus el. Imaginile din satelit arată peste o duzină de obiecte albe, asemănătoare baloanelor, amplasate în jurul distrugătorului din 23 mai.
Experții au observat că aceste obiecte ar putea fi versiuni mai mici ale aeronavelor aerostatice, care utilizează un gaz de ridicare pentru a pluti. Totuși, imaginile nu indică prezența unor rezervoare de flotabilitate care să susțină corpul navei, ceea ce susține ideea că tehnologia nord-coreeană ar putea fi insuficient dezvoltată pentru astfel de operațiuni.
Mass-media de stat nord-coreeană a raportat anterior că pagubele erau mai puțin grave decât se temea inițial și că nu existau găuri în carenă. Reparațiile ar putea dura aproximativ 10 zile, deși analiștii sunt sceptici, estimând că ar putea dura până la șase luni, în funcție de gravitatea avariilor.
Poziția precarious a navei complică semnificativ operațiunile de salvare. Analistul Decker Eveleth a declarat că jumătate din navă fiind în apă și jumătate pe uscat reprezintă „cea mai proastă situație posibilă”. Childs a sugerat că Coreea de Nord ar putea fi nevoită să taie nava în bucăți pentru a facilita salvarea.



