UE îndeamnă India să renunțe la taxele pentru mașinile importate
Uniunea Europeană își exprimă dorința ca India să elimine tarifele la autoturismele importate. Guvernul indian, condus de premierul Narendra Modi, este deschis la concesii pentru a finaliza discuțiile privind un acord comercial, conform mai multor surse din apropierea subiectului. Eliminarea tarifelor ar reprezenta o victorie pentru constructorii europeni de automobile, precum Volkswagen, Mercedes-Benz și BMW, care ar beneficia de un acces mai mare pe piața indiană. De asemenea, producătorul de automobile electrice Tesla, care a început să vândă în India mașini produse la uzina sa din apropiere de Berlin, ar putea beneficia de acest acord.
India este dispusă să reducă tarifele de la peste 100% până la 10%, conform declarațiilor a două surse din industria auto și a unui oficial guvernamental. Totuși, industria auto locală face presiuni pentru menținerea unor tarife de cel puțin 30% și pentru nemodificarea tarifelor la importurile de automobile electrice timp de patru ani, în scopul protejării producătorilor locali.
Solicitările Uniunii Europene au venit la câteva săptămâni după ce Administrația Donald Trump a cerut o eliminare similară a tarifelor pentru importurile de autoturisme americane, inclusiv automobile electrice, în cadrul discuțiilor comerciale bilaterale cu India, ceea ce pune presiune asupra constructorilor locali. O sursă din industria auto a menționat că „UE a revenit și a cerut un acord mai bun, iar India vrea să facă o ofertă mai bună”.
Ministerul Comerțului din India a transmis cererile Uniunii Europene și poziția Indiei către oficialii din cadrul Ministerului Industriei Grele și reprezentanților din industria auto, în cadrul unei reuniuni recente. Comisia Europeană a refuzat să comenteze, dar a menționat că în multe domenii cheie, UE și India au avut abordări și obiective diferite, ceea ce se traduce prin ambiții diferite în unele cazuri.
Piața auto din India, cu patru milioane de unități vândute anual, este una dintre cele mai protejate din lume. Constructorii locali susțin că o reducere drastică a tarifelor la import ar afecta investițiile în capacitățile locale de producție, deoarece importurile ar deveni mai ieftine. Companii precum Tata Motors și Mahindra & Mahindra au făcut lobby împotriva reducerii tarifelor la importurile de automobile electrice, argumentând că acest lucru ar afecta un sector în care au investit semnificativ și în care intenționează să continue să investească.
Industria auto din India a propus o reducere imediată a tarifelor pentru un număr limitat de automobile cu motoare pe benzină, de la peste 100% la 70%, urmată de reduceri în mai multe etape până la 30%. În cazul automobilelor electrice, constructorii auto din India doresc ca tarifele să rămână neschimbate până în 2029, urmate de o reducere treptată până la 30%.
Deși nu este clar dacă India a transmis deja Uniunii Europene propunerea sa de reducere a tarifelor până la 10%, analiștii se așteaptă ca ambele părți să fie mai flexibile în negocierile lor, având în vedere amenințarea unui război comercial global și riscul de recesiune provocat de majorările semnificative de tarife anunțate de Donald Trump.
India și Uniunea Europeană negociază de mai mulți ani un acord comercial și au convenit în luna februarie să ajungă la un acord până la sfârșitul acestui an, pentru a atenua impactul tarifelor.



