„Furie și solidaritate: O mișcare internațională de boicotare a produselor americane prinde avânt de la Canada la Europa”

B.M.
Moderator B.M.
8 Min Citire
Sursa foto: The Entertainment Photo

Furie și solidaritate: O mișcare internațională de boicotare a produselor americane prinde avânt

Violonistul clasic german renumit, Christian Tetzlaff, a explicat clar de ce el și cvartetul său și-au anulat un turneu de vară în SUA. „Există o liniște sau o negare cu privire la ceea ce se întâmplă”, a spus Tetzlaff, descriind groaza sa față de politicile autoritare ale lui Donald Trump și reacția elitelor americane la criza democratică în creștere din țară. „Simt o furie totală. Nu pot continua cu acest sentiment în interior. Nu pot doar să merg și să cânt un turneu de concerte frumoase.”

Tetzlaff nu este singur în a acționa pe baza nemulțumirii sale. O mișcare internațională în creștere de boicotare a SUA se răspândește din Scandinavia până în Canada, Marea Britanie și dincolo de acestea, pe măsură ce consumatorii se întorc împotriva produselor americane. Cel mai proeminent până acum a fost refuzul consumatorilor europeni de automobilele Tesla produse de Elon Musk, acum o figură proeminentă în administrația Trump, ca șef al „departamentului de eficiență guvernamentală”, un grup special creat de Trump, care a contribuit la scăderea abruptă a prețului acțiunilor Tesla. Aproape 15% din valoarea sa a fost ștearsă într-o singură zi, luni.

Scăderea vânzărilor Tesla în Europa a fost bine documentată, la fel și un boicot al consumatorilor din Canada ca răspuns la tarifele comerciale și apelurile lui Trump ca Canada să devină a 51-a stată a Americii. În ultimele săptămâni, au apărut raportări zilnice despre boicoturi culturale și alte forme de dezinvestire.

În Canada, unde imnul național american a fost fluierat în timpul meciurilor de hochei cu echipele din SUA, o serie de aplicații au apărut cu nume precum „buy beaver”, „maple scan” și „is this Canadian”, pentru a permite cumpărătorilor să scaneze coduri QR și să respingă produsele americane, de la alcool la toppinguri pentru pizza. Statistici recente sugerează că numărul canadienilor care călătoresc cu mașina în SUA – reprezentând majoritatea canadienilor care vizitează de obicei – a scăzut cu 23% comparativ cu februarie 2024, conform Statisticii Canada.

- Publicitate -
Ad Image

În timp ce Canada și Mexic au fost în prima linie a războiului comercial al lui Trump, mișcarea de boicot este vizibilă mult dincolo de țările ale căror economii au fost vizate. În Suedia, aproximativ 40.000 de utilizatori s-au alăturat unui grup pe Facebook care solicită boicotarea companiilor americane – ironic, inclusiv Facebook însuși – care prezintă alternative la produsele de consum americane. „Voi înlocui cât mai multe bunuri americane pot și, dacă mulți fac la fel, va afecta clar oferta din magazine”, a scris un membru al grupului.

În Danemarca, unde a existat o furie răspândită față de amenințarea lui Trump de a aduce teritoriul autonom Groenlanda sub controlul SUA, cea mai mare companie de produse alimentare, grupul Salling, a declarat că va eticheta produsele fabricate în Europa cu o stea neagră pentru a permite consumatorilor să le aleagă în detrimentul produselor fabricate în SUA. „Facem mai ușor să cumpărați mărci europene”, a scris directorul executiv, Anders Hagh, pe LinkedIn, deși a menționat că compania va continua să stocheze produse americane.

Decizia companiilor de a întrerupe legăturile cu SUA este și mai remarcabilă. Cea mai mare operațiune de bunkering de petrol din Norvegia, Haltbakk, a anunțat recent boicotarea furnizării ocazionale de combustibil navelor marine americane. Referindu-se la întâlnirea tumultoasă din Casa Albă dintre Volodymyr Zelenskyy și Trump luna trecută, compania a postat pe Facebook: „Am fost martorii celui mai mare show de rahat prezentat „live la TV” de către actualul președinte american și vicepreședinte. „Credit mare președintelui Ucrainei pentru stăpânirea de sine și pentru calmul său, chiar dacă SUA a pus în scenă un show de trădare. Ne-a făcut să ne simțim rău. Ca urmare, am decis să [suspendăm imediat] furnizarea de combustibil forțelor americane în Norvegia și navelor lor care apelează în porturile norvegiene… Încurajăm toți norvegienii și europenii să ne urmeze exemplul.”

Deși boicoturile au fost o tactică familiară în trecut – vizând apartheidul din Africa de Sud și ocupația israeliană a teritoriilor palestiniene – ceea ce este remarcabil este cât de repede a devenit a doua administrație Trump o țintă pentru atât de multă furie de consum și pentru companii cu principii etice. Trump a comentat săptămâna aceasta pentru prima dată despre problemă, plângându-se de impactul boicotului clienților Tesla și al demonstrațiilor. El a scris pe rețelele sociale: „Pentru republicani, conservatori și toți marii americani, Elon Musk își asumă riscuri pentru a ajuta națiunea noastră și face o TREABĂ FANTASTICĂ!” Dar „Lunaticii de Stânga Radicali”, așa cum fac atât de des, încearcă să boicoteze ilegal și colusiv Tesla, unul dintre cei mai mari producători auto din lume și „baby” al lui Elon.”

Elisabeth Braw, un expert senior la Atlantic Council, a scris pentru Centrul pentru Analiza Politicii Europene săptămâna aceasta: „Nimeni – nimeni – nu s-ar fi gândit că afacerile sau consumatorii din vest vor folosi astfel de instrumente împotriva Americii. Statele Unite sunt, până la urmă, liderul lumii libere. Sau erau: votul său cu Rusia, împotriva Ucrainei, la ONU luna trecută, combinat cu atacul verbal al lui Trump și Vance împotriva lui Zelenskyy, alături de denunțarea lui Zelenskyy ca dictator și refuzul de a folosi un limbaj similar despre despotul rus, sugerează multora că America nu mai este un membru instinctiv al ceea ce numim vest.”

Pentru unii, reacția a fost complet previzibilă. Când Trump a amenințat pentru prima dată cu impunerea unor tarife drastice anul acesta, Takeshi Niinami, directorul executiv al grupului japonez de bere și distilare Suntory Holdings, care deține mai multe mărci americane majore, a declarat pentru Financial Times că consumatorii internaționali vor fi probabil să evite brandurile americane în cazul unui război comercial. „Am prezentat planul strategic și bugetul pentru 2025, așteptându-ne ca produsele americane, inclusiv whiskey-ul american, să fie mai puțin acceptate de acele țări din afara SUA din cauza, întâi, tarifelor și, în al doilea rând, emoției”, a spus Niinami.

Și este probabil să se răspândească și mai mult. Zoe Gardner, un organizator al Coaliției Stop Trump din Marea Britanie, observă un interes în rapidă creștere în această problemă. „Multe dintre ceea ce vedem vine în mod organic, oamenii punând lucruri pe TikTok. Oamenii sunt atât de furioși, iar aceasta este despre recâștigarea puterii. Deja în întreaga Europă vedem vânzările Tesla căzând în picaj, deoarece Musk întruchipează atât de multe dintre problemele cu administrația Trump, atât cultura sa de rasism oribil, cât și partea economică.”

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *