Guvernul a adaptat reglementările pentru gestionarea companiilor de stat în conformitate cu obiectivele PNRR
Guvernul a adoptat, marți, o ordonanță de urgență prin care a aliniat legislația privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice la cerințele Comisiei Europene. Aceste noi reglementări urmăresc creșterea transparenței și reducerea dependenței întreprinderilor publice de subvențiile bugetare, fiind un jalon în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pe care România trebuie să îl îndeplinească în cererea de plată numărul 3. Comisia Europeană consideră că unele jaloane din cererea de plată nu au fost îndeplinite de România, rămânând în analiză și elemente precum îmbunătățirea guvernanței corporative a companiilor energetice de stat, cu o valoare suspendată de aproximativ 300 milioane euro, și operaționalizarea politicilor de guvernanță corporativă pentru întreprinderile de stat, cu o valoare suspendată de aproximativ 400 milioane euro.
Ordonanța de urgență adoptată de Executiv vine în urma unui dialog între Secretariatul General al Guvernului, Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice și reprezentanții Comisiei Europene. Actul normativ are ca scop implementarea unui cadru clar și transparent pentru selecția și mandatul administratorilor entităților publice.
Principalele modificări aduse prin ordonanța de urgență
Procedura de selecție a membrilor consiliilor de administrație (CA) și a consiliilor de supraveghere (CS) trebuie finalizată în termen de cel mult 150 de zile. Membrii CA și ai CS nu pot fi angajați ai societăților. De asemenea, au fost stabilite criterii de selecție mai clare, impunându-se verificarea conflictelor de interese. Membrii comisiilor de selecție și nominalizare nu trebuie să aibă relații juridice de coordonare sau subordonare cu candidații.
În plus, pentru a crește profesionalizarea managementului, este necesară absolvirea studiilor superioare cu diplomă de licență pentru conducătorii AMEPIP și membrii consiliilor de administrație și de supraveghere. Președintele și vicepreședinții AMEPIP trebuie să aibă cel puțin diplomă de licență și minimum 10 ani de experiență profesională relevantă. Membrii consiliilor de administrație și de supraveghere trebuie să aibă studii superioare și experiență de minimum 7 ani în domeniul corespunzător întreprinderii publice.
Reglementări suplimentare
Membrii consiliului de administrație nu pot cumula calitatea de membru cu cea de salariat al întreprinderii publice. Dacă administratorii sunt desemnați dintre salariați, contractul de muncă va fi suspendat pe perioada mandatului. În cazul încetării mandatului, procedura de selecție se va desfășura conform legilor în vigoare la data încetării.
Ordonanța stabilește și că prerogativa numirii directorilor provizorii revine Consiliului de Administrație sau Consiliului de Supraveghere. Remunerația directoratului va include o indemnizație fixă și o indemnizație variabilă, stabilită în funcție de performanța managerială, revizuită anual. Companiile vor întocmi un raport trimestrial privind realizarea indicatorilor cheie de performanță.
Ordonanța mai reglementează rolul compartimentelor de guvernanță corporativă din cadrul autorităților publice tutelare în procesul de elaborare a scrisorilor de așteptări și prevede ca AMEPIP să emită aviz conform privind procedura de selecție pentru întreprinderile publice care îndeplinesc anumite condiții.
Este eliminată exceptarea ocoalelor silvice de la aplicarea prevederilor de guvernanță corporativă, iar data de raportare pentru AMEPIP a fost modificată la 30 septembrie a anului următor. Aceste măsuri au ca scop alinierea legislației la cerințele prevăzute în Decizia de Implementare a Consiliului din 29 octombrie 2021, aferentă PNRR, pentru a evita pierderi financiare semnificative care ar putea afecta modernizarea infrastructurii energetice naționale.



