Identificarea digitală devine accesibilă în București începând cu joi, 24 aprilie
Ministerul Afacerilor Interne a anunțat că, începând cu joi, 24 aprilie, emiterea cărții electronice de identitate va putea fi solicitată și de către persoanele cu domiciliul în București. Cetăţenii români cu vârsta de peste 14 ani vor putea solicita eliberarea unei cărți electronice de identitate, programul variind în funcție de sector:
- Sector 1 – începând cu ora 11.00;
- Sector 2 – începând cu ora 09.00;
- Sector 3 – începând cu ora 11.00;
- Sector 4 – începând cu ora 10.00;
- Sector 5 – începând cu ora 09.00;
- Sector 6 – începând cu ora 10.00.
Programările vor fi făcute exclusiv online, prin accesarea portalului HUB Servicii MAI. Primele cărți de identitate electronice vor fi disponibile cetățenilor din București începând cu 12 mai a.c. Opțiunea de a solicita o carte electronică de identitate poate fi exprimată oricând, indiferent de termenul de valabilitate al actualului act de identitate.
Ministerul Afacerilor Interne estimează că, până la finalizarea extinderii emiterii la nivel național, termenul de soluționare a cererii și eliberarea cărții electronice de identitate va dura în medie 10 zile. După operaționalizarea cărții electronice de identitate la nivel național, perioada de așteptare se va diminua.
După finalizarea activităților tehnice, cetățenii vor putea alege între eliberarea unei cărți electronice de identitate sau a unei cărți de identitate simple, care nu va conține suport de stocare electronic (cip) și va fi pusă în circulație în ultima decadă a lunii mai 2025.
Costurile pentru eliberarea cărții electronice de identitate
Prima carte electronică de identitate se eliberează gratuit pentru cetățenii români începând cu vârsta de 14 ani, în limita fondurilor asigurate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Ulterior, pentru solicitarea eliberării altei cărți electronice de identitate, cetățeanul va achita o taxă de 67 de lei. De asemenea, pentru eliberarea cărții de identitate simple (CIS), taxa va fi de 38 de lei.
Beneficiile cărții electronice de identitate
Principalele beneficii ale cărții electronice de identitate includ:
- Dimensiune standardizată, similară cardurilor bancare, conform normelor europene;
- Elemente avansate de securitate, care asigură protecție împotriva falsificării și furtului de identitate;
- Posibilitatea utilizării ca document de călătorie;
- Acces facil la servicii electronice și utilizarea pentru semnătura electronică.
Disponibilitatea cărții electronice de identitate la nivel național
Potrivit Ministerului Afacerilor Interne, în următoarele două luni, cartea electronică de identitate va fi disponibilă la nivel național prin serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor. Începând cu luna iunie 2025, copiii sub 14 ani vor putea obține cartea electronică de identitate, care va fi utilizată ca document de călătorie și pentru stabilirea identității în cadrul unor proceduri administrative.
Din 20 mai 2025, se vor elibera și cărți de identitate simple (CIS), care nu conțin suport electronic de stocare.
Comentarii pe marginea noilor reglementări
Pe 13 martie, premierul a subliniat că noile cărți electronice de identitate vor conține informații legate de sexul persoanei, care nu poate fi decât feminin sau masculin, și a afirmat că guvernul nu va permite introducerea unor elemente considerate „woke” în legislația românească. Reacțiile la aceste afirmații nu au întârziat să apară, un activist exprimând că premierul distrage atenția de la problemele reale ale societății.



