Lockheed Martin asigură partenerii americani privind avioanele F-35
Lockheed Martin, gigantul american din domeniul apărării cu sediul în Maryland, a declarat că avioanele sale de luptă F-35 Joint Strike Fighters nu dispun de un sistem secret de blocare „kill switch” pe care Guvernul american l-ar putea folosi pentru a dezactiva avioanele furnizate altor țări. Recent, unele media europene au sugerat existența unui astfel de sistem, care ar putea slăbi capacitățile avioanelor de luptă F-35 ale altor națiuni.
Potrivit relatărilor, dacă Lockheed Martin oprește sprijinul pentru avioane și încetează furnizarea pieselor și software-ului necesar întreținerii acestora, rezultatul ar fi similar cu dezactivarea avioanelor. Generalul Frederik Vansina, șeful apărării belgiene, a subliniat că F-35 nu este un avion controlat de la distanță, afirmând: „Nu avem niciun indiciu că acest lucru este posibil.”
În luna precedentă, primul F-35A Lightning II al Belgiei a ajuns la baza aeriană Luke din Arizona, marcând începutul tranziției de la F-16 Fighting Falcon la F-35A. Fără acces la lanțurile logistice și de întreținere controlate de americani, precum și la rețelele informatice, orice flotă F-35 ar începe să devină rapid inutilizabilă.
Îngrijorări din Belgia, Elveția și Danemarca
Recent, Departamentul federal elvețian al apărării a declarat că nu este posibil „controlul de la distanță” sau „blocarea” avioanelor de luptă F-35A prin intervenții externe. Elveția va primi avioane F-35A cu același standard (Block 4) ca toți ceilalți clienți și parteneri ai programului american.
Rasmus Jarlov, parlamentar din Danemarca și președintele comisiei de apărare din Parlament, a exprimat temeri legate de riscul achiziționării armelor americane, insinuând că, chiar fără un „kill switch”, SUA ar putea dezactiva avioanele prin oprirea furnizării de piese de schimb. El a declarat: „SUA pot dezactiva cu siguranță avioanele prin simpla oprire a furnizării de piese de schimb.”
România așteaptă livrarea primului F-35 în 2030
România a anunțat intenția de a cumpăra 32 de avioane F-35 de la Lockheed Martin, tranzacția fiind evaluată la 6,5 miliarde de dolari. Livrarea primului avion este programată pentru 2030. Pe de altă parte, Portugalia și Canada își reevaluează achizițiile de avioane F-35 din cauza relațiilor cu administrația americană, considerând alternative europene.
Îngrijorări în Germania
După ce președintele american Donald Trump a redus sprijinul militar pentru Ucraina, oficialii germani au început să-și exprime îngrijorarea cu privire la posibila controlare a avioanelor F-35 recent achiziționate. Germania a semnat un contract pentru 35 de avioane F-35A Lightning II. Joachim Schranzhofer, de la compania germană de armament Hendsolt, a sugerat că un „kill switch” ar putea fi mai mult decât un zvon, afirmând că SUA ar putea imobiliza avioanele prin blocarea accesului la software-ul cheie.
Cu toate acestea, un purtător de cuvânt al Ministerului german al Apărării a declarat că nu există planuri de anulare a achiziției avioanelor F-35, în ciuda îngrijorărilor exprimate. F-35 este considerat „avionul de vânătoare standard ales de NATO”, fiind utilizat de mai multe țări europene, inclusiv Belgia, Republica Cehă, Danemarca, Finlanda, Grecia, Italia, Olanda, Norvegia, Polonia și Elveția.



