Mașinile electrice: Riscuri de incendiu și costurile asociate reparării bateriilor, conform experților

B.M.
Moderator B.M.
5 Min Citire
Sursa foto: The Entertainment Photo

Mașinile electrice: Riscuri de incendiu și costurile asociate reparării bateriilor

Pe măsură ce vehiculele electrice devin din ce în ce mai populare, preocupările legate de durata de viață a bateriilor acestora sunt tot mai frecvente. Bateria unui vehicul electric este una dintre cele mai costisitoare componente, iar menținerea acesteia într-o stare optimă poate reduce semnificativ costurile pe termen lung.

Costul înlocuirii unei baterii de vehicul electric (EV) variază semnificativ în funcție de model și capacitatea acestuia. Costul mediu estimat pentru o baterie nouă era, la nivelul anului 2024, de aproximativ 12 mii de euro. Această sumă este influențată de prețul pe kilowatt-oră (kWh), care a scăzut considerabil în ultimii ani. De exemplu, în 2024, prețul mediu al unui pachet de baterii a scăzut cu 20%, ajungând la aproximativ 160 dolari pe kWh comparativ cu anul anterior. Pe lângă înlocuirea completă, există și opțiuni de reparație a componentelor defecte ale bateriei, costurile pentru astfel de reparații încep de la 2000 euro, fiind mai mici decât cele pentru înlocuirea totală a bateriei vehiculului.

Frecvența incendiilor la vehiculele electrice comparativ cu cele pe combustie internă

Există percepții conform cărora vehiculele electrice ar fi mai predispuse la incendii decât cele cu motoare cu ardere internă. Totuși, datele disponibile contrazic această idee. Importatorii auto din România nu pot furniza statistici precise asupra acestui fenomen, deoarece nu toate incidentele sunt raportate către ei. Singurele instituții care pot oferi o imagine completă asupra acestui subiect sunt serviciile de pompieri, care centralizează astfel de date.

În Suedia, vehiculele pe combustie internă erau de 20 de ori mai susceptibile să ia foc decât vehiculele electrice. La nivel European, un raport din luna mai 2023 al Agenției Suedeze pentru Contingente a constatat că vehiculele pe combustie internă erau de 20 de ori mai susceptibile să ia foc decât vehiculele electrice. De asemenea, un studiu realizat de AutoinsuranceEZ a indicat că vehiculele electrice au înregistrat de 61 de ori mai puține incendii la 100.000 de vânzări comparativ cu vehiculele pe combustie internă. Un studiu global întocmit de EV Fire Safe privind incendiile bateriilor pentru mașinile electrice pentru perioada 2010-2020 indică o rată de 0,0012% pentru bateriile autovehiculelor care iau foc, comparativ cu o rată de 0,1% pentru vehiculele de pasageri pe combustie.

- Publicitate -
Ad Image

Sfaturi practice pentru prelungirea duratei de viață a bateriei unui vehicul electric

Pentru a maximiza longevitatea bateriei unui vehicul electric, este recomandat să urmați următoarele practici:

  • Limitarea încărcării la 80%. Menținerea nivelului de încărcare între 20% și 80% poate reduce stresul asupra celulelor bateriei și prelungi durata de viață;
  • Evitarea utilizării frecvente a stațiilor de încărcare rapidă. Deși sunt convenabile, încărcările rapide pot genera căldură excesivă, accelerând degradarea bateriei;
  • Menținerea temperaturii optime. Expunerea prelungită la temperaturi extreme, fie ridicate, fie scăzute, poate afecta negativ performanța și durata de viață a bateriei.

Prin respectarea acestor recomandări, proprietarii de vehicule electrice pot prelungi considerabil durata de viață a bateriei, reducând astfel costurile de întreținere și exploatare. O baterie bine întreținută contribuie la o utilizare mai sustenabilă a resurselor și la reducerea amprentei de carbon.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *