„Nu suntem a 51-a parte din nimic”: un anunț canadian captează atenția cu un twist inspirat de Trump
Pentru a doua oară în 25 de ani, o figură solitară urcă pe scenă, cu un steag oversized cu frunză de arțar fluturând pe un ecran în spatele său, în timp ce se apropie de microfon. Părul său este poate puțin mai cărunt, dar mesajul rămâne același: Canada nu se va lăsa intimidată de Statele Unite.
„Ei confundă modestia noastră cu slăbiciunea, bunătatea noastră cu consimțământul, națiunea noastră cu o altă stea pe steagul lor și dragostea noastră pentru un poutine fierbinte cu dragostea lor pentru un Putin fierbinte”, spune bărbatul. „Acesta este locul de naștere al untului de arahide și chipsurilor cu ketchup și al pantalonilor de yoga. Este țara asistenței medicale universale și a bătăilor de stradă, a inovației și optimismului și a „gettin’ er done”…. „Suntem perfecți? Nu. Dar nu suntem a 51-a nimic.”
Replet cu muzică orchestrală și patriotism înflăcărat, este o reîntoarcere a celebrului spot publicitar din 2000 pentru berea Molson Canadian. Acesta îl prezintă pe un „Joe Canadian” din ce în ce mai entuziast, trecând printr-un catalog de stereotipuri naționale, trecând de la timiditate la provocare înainte de strigătul culminant al originalului: „Canada este a doua cea mai mare suprafață terestră! Prima națiune de hochei! Și cea mai bună parte a Americii de Nord! Numele meu este Joe! Și eu sunt canadian!”
Când a fost lansat inițial, spotul a reușit să atingă o coardă sensibilă și a intrat în pantheonul culturii populare canadiene. Acesta a cunoscut o revigorare de când Donald Trump a început să amenințe suveranitatea Canadei. Sugestia președintelui american că țara ar putea deveni a 51-a stat american a provocat o val de fervor patriotic.
Pe 25 octombrie, fanii au primit un update mult așteptat. Jeff Douglas, vedeta din spotul original „I Am Canadian”, a declarat că noua versiune a fost produsă de o colectivitate anonimă de creativi și profesioniști din publicitate canadieni. „Aceștia sunt profesioniști care, de obicei, sunt concurenți, venind împreună, oferind ceea ce au, pentru un obiectiv comun… Fără logo-uri, fără mărci… clientul pentru acesta este Canada.”
Noul videoclip trece prin imagini ale unor canadieni celebri, inclusiv Terry Fox și Gordon Lightfoot, și răspunsul Canadei la catastrofe. „Suntem primii care ne unim în criză, primii care construim poduri – nu ziduri – și primii care stăm la straja pentru tine”, spune Douglas în clip, o referire la imnul național al Canadei.
Pentru Douglas, anii dintre cele două videoclipuri au adus reflecție asupra naturii patriotismului și a firului unificator al trecutului comun – adesea întunecat – al Canadei. „Istoria noastră, așa cum ne-a fost predată, a fost construită pentru a ne face să ne simțim bine cu noi înșine și că suntem o forță pentru bine în lume. Încă cred că suntem o forță pentru bine în această lume. Dar cu siguranță, ultimii 25 de ani au dezvăluit cum nu am făcut întotdeauna lucruri bune. Am făcut unele lucruri cu adevărat rele”, a declarat el.
După ce Trump a anunțat taxe de 25% pe bunurile canadiene, Canada a răspuns cu necredință, indignare și provocare. Cu noul videoclip, Douglas spune că scopul a fost simplu: „Sperăm cu umilință că va fi ceva ce poate ajuta la încurajarea spiritului canadian.”



