O abordare avantajată pentru toți: Impozitarea celor foarte înstăriți ca soluție pentru susținerea apărării europene
Observatorul Fiscal al Uniunii Europene a estimat că un impozit minim de 2% pentru cei mai bogaţi ar putea strânge 67 de miliarde de euro în cadrul UE pentru a finanţa investiţii în domeniile apărării şi reindustrializării. Această propunere vizează persoanele a căror avere depăşeşte o sută de milioane de dolari și ar neutraliza caracterul regresiv al sistemelor fiscale europene. Estimările sugerează că, dacă ar fi aplicat, un impozit minim de 3% ar transforma sistemele fiscale europene în unele uşor progresive, strângând astfel 121 de miliarde de euro.
Tensiunile geopolitice și fragmentarea rapidă a coaliţiilor diplomatice reprezintă o ameninţare la adresa capacităţilor de apărare și stabilităţii economice ale UE, în special în contextul războiului ruso-ucrainean. Observatorul Fiscal al UE subliniază că grupul de reflecţie Bruegel a calculat recent că UE are nevoie anual de 250 de miliarde de euro suplimentar pentru a acoperi nevoile de investiţii în domeniul apărării. Colectarea unui impozit minim de 2% pentru ultrabogaţi ar acoperi un sfert din aceste nevoi, iar un impozit de 3% ar putea acoperi aproape 50% din acestea.
Nevoile de investiţii în apărarea europeană se adaugă lacunelor existente pentru a finanţa reindustrializarea, bunurile şi serviciile publice esenţiale pentru competitivitatea UE, combaterea schimbărilor climatice şi inegalităţii. Raportul lui Mario Draghi privind viitorul competitivităţii europene estimează că UE are nevoie de o investiţie anuală de 800 de miliarde de euro pentru a ţine pasul cu concurenţii săi.
Comisia Europeană a anunţat un nou instrument ce oferă împrumuturi în valoare de 150 de miliarde de euro, pe lângă o relaxare a normelor privind deficitul pentru cheltuielile de apărare ca parte a planului „Reînarmarea Europei”. Cu toate acestea, Observatorul avertizează că acest instrument lasă în continuare un deficit substanţial de finanţare, necesitând resurse suplimentare la nivel naţional sau european.
Laboratorul subliniază că retragerea din angajamentele de investiţii existente pentru industria europeană, tranziţia climatică şi dezvoltarea socială pentru a finanţa nevoile de apărare ar putea slăbi poziţia internaţională a Europei. Aceste investiţii sunt considerate instrumente strategice care sporesc rezilienţa, poziţia de lider tehnologic şi influenţa globală a UE. Provocarea pentru instituţiile UE şi statele membre va fi de a găsi modalităţi de a creşte rapid veniturile pentru a răspunde nevoilor urgente fără a submina dezvoltarea economică şi competitivitatea.
Observatorul Fiscal al UE aminteşte că, în momente de conflict sau război din trecut, guvernele europene au finanţat creşterea cheltuielilor pentru apărare printr-o combinaţie de datorii şi creşteri ale impozitelor pentru persoanele cu averi importante. De exemplu, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Franţa şi Regatul Unit au introdus taxe extraordinare asupra celor bogaţi pentru a finanţa eforturile militare, Franţa recurgând la taxe de război progresive, iar Regatul Unit crescând semnificativ ratele impozitului pe venit ale celor mai bogaţi cetăţeni.
Impozitarea deţinătorilor de averi considerabile poate obţine sprijin din partea contribuabililor europeni, 67% dintre aceştia susţinând aceste instrumente, conform unui sondaj Eurobarometru. Adoptarea unei astfel de măsuri ar consolida consimţământul fiscal, încrederea în guvern şi, nu în ultimul rând, modelul social al democraţiilor europene.



