România, exemplu de avertisment în educație
Studiul citat de publicațiile Daily Express și Nation Cymru folosește România ca reper negativ, evidențiind problemele persistente ale sistemului educațional românesc. Raportul, intitulat „Devolved to Fail – The Decline of Welsh Education and the Urgent Case for Reform”, analizează diferențele dintre sistemele educaționale din Marea Britanie: Anglia, Scoția, Irlanda de Nord și Țara Galilor.
Performanțele educaționale în Marea Britanie
Conform raportului, întreaga Marea Britanie ocupă locul 14 în testele PISA organizate de OCDE, în timp ce Țara Galilor se află pe poziția 34, similară cu Vietnam. România este menționată ca un etalon negativ, având rezultate slabe în clasamentele PISA de mulți ani. În cel mai recent raport PISA din 2022, România a fost pe penultimul loc în Uniunea Europeană, ocupând pozițiile 45-48 la nivel mondial dintre cele 81 de state participante.
Problemele din educația românească
Un exemplu de problemă gravă este faptul că un profesor acuzat de viol și agresiune sexuală este încă angajat în sistemul educațional, ceea ce subliniază deficiențele acestuia. Raportul indică stagnarea educației galeze și utilizarea metodelor educaționale învechite, în contrast cu Anglia, care a implementat reforme ce au dus la creșterea calității școlilor. Concluzia raportului afirmă că, dacă nu se fac schimbări, până în 2040 Țara Galilor va ajunge la nivelul României în rankingurile internaționale.
Impactul rezultatelor PISA asupra dezbaterilor din Marea Britanie
Analiza Onward UK folosește scorurile obținute de România în testările PISA pentru a ilustra nivelul redus al performanțelor educaționale. În 2022, România a înregistrat o scădere de două puncte la matematică, menținerea scorului la citire și o ușoară creștere de două puncte la științe. Aceste date au alimentat discuțiile din Marea Britanie, România devenind un simbol al stării precare a educației din Țara Galilor, provocând tensiuni politice și revigorând dezbaterea între abordările conservatoare și cele laburiste privind reformele în educație.
Concluzie
România ilustrează provocările semnificative cu care se confruntă sistemele educaționale care nu reușesc să se modernizeze, având un impact direct asupra percepției internaționale și asupra reformelor necesare pentru a îmbunătăți calitatea educației.



