STS dezvăluie cum au operat sistemele informatice la scrutin
Reprezentanţii Sistemului de Telecomunicaţii Speciale (STS) au respins orice acuzaţii cu privire la potenţiale nereguli în procesul de votare. STS a explicat că nu au existat momente de indisponibilitate a tabletelor care verifică procesul electoral, nici măcar în condiţii de întreruperi scurte ale furnizării curentului electric. Sistemele informatice au fost 100% disponibile.
STS a clarificat că votarea nu se realizează electronic, ci cu ştampila pe hârtie, voturile fiind numărate de către membrii secţiei de votare care consemnează rezultatul tot pe hârtie, iar datele sunt ulterior verificate de Biroul Electoral. Introducerea manuală a unui CNP se face doar în cazul în care actul de identitate este deteriorat, fiind semnalată corespunzător în aplicaţie, iar cazurile respective sunt reverificate.
Biroul de presă al STS a subliniat că aplicaţiile şi sistemele informatice au fost dezvoltate conform specificaţiilor Autorităţii Electorale Permanente (AEP), verificate şi testate de AEP, coordonatorul organizării alegerilor, îndeplinind toate condiţiile legislative, tehnice şi operaţionale. STS a declarat că informaţiile referitoare la indisponibilitatea sistemelor informatice pentru 30 de minute sunt incorecte.
Notificare de fraudă în timp real
În sistemul informatic sunt înregistraţi toţi românii care au votat atât în străinătate, cât şi în ţară, în aceeaşi bază de date. Dacă un CNP este validat în două secţii de votare, indiferent de locaţie, se emite o notificare de fraudă în timp real către Ministerul Afacerilor Interne. Acest mecanism este complet automat, imposibil de dezactivat local de către operatori sau alte persoane din secţie.
STS a informat că modalitatea de semnalare/notificare nu a fost modificată la acest proces electoral faţă de alegerile anterioare, respectând legislaţia şi cerinţele operaţionale furnizate de AEP. STS nu are atribuţii în validarea voturilor sau în procesul decizional electoral, nu modifică şi nu poate modifica rezultatele. Votul este exprimat prin ştampila pe buletinele de vot, iar rezultatul votării este consemnat pe procese-verbale pe hârtie, semnate de toţi membrii din secţia de votare.
Verificarea datelor
Operatorii din secţiile de votare, sub supravegherea birourilor electorale şi în prezenţa observatorilor, introduc datele din procesele-verbale în sistemul informatic. Operaţiunea este înregistrată video, iar procesul-verbal semnat este fotografiat, poza fiind disponibilă publicului. Datele introduse în sistem sunt verificate la nivelul Biroului Electoral Judeţean, asigurând integritatea acestora.
Sistemul STS preia datele în forma transmisă de la nivelul secţiilor şi nu intervine asupra conţinutului. Acesta cumulează automat datele introduse de personalul secţiilor de votare şi le afişează în timp real pe site-ul oficial. Modificarea datelor este imposibilă datorită sistemelor care asigură trasabilitatea şi auditarea oricărei acţiuni, prin tehnologia blockchain, integrată cu infrastructura europeană EBSI.
Aplicaţia folosită pentru verificarea dreptului de vot funcţionează prin scanarea automată a zonei MRZ de pe actul de identitate. Introducerea manuală a unui CNP este permisă doar în situaţii bine justificate, iar sistemul semnalează tentativele de fraudă. Toate introducerile manuale sunt marcate şi auditate distinct, iar introducerea unor CNP-uri fictive este imposibilă.
Funcţionarea tabletelor în cazul întreruperii curentului
În situaţia întreruperii curentului electric, datele sunt preluate în sistem la restabilirea conexiunii. La actualul proces electoral, au fost verificate offline aproximativ 12.000 de CNP-uri, atât în ţară, cât şi în străinătate. Chiar şi în cazurile izolate de întrerupere a energiei electrice, toate tabletele au fost accesibile, iar cel mai mic nivel de încărcare al unei tablete la finalizarea operaţiunilor a fost de 80%.
Liderul AUR, George Simion, a anunţat că va cere anularea alegerilor, afirmând că au fost nereguli în proces, inclusiv voturi exprimate de persoane decedate.



