SUA caută soluții noi pentru navigație: „Dependenta de un singur sistem ne face vulnerabili”
Comisia Federală pentru Comunicaţii din SUA a anunţat miercuri că intenţionează să voteze luna viitoare pentru a explora alternative la GPS, având în vedere îngrijorările privind securitatea naţională generată de dependenţa de un singur sistem, esenţial pentru viaţa modernă. GPS, prescurtarea de la Global Positioning System, este o reţea de sateliţi şi dispozitive de recepţie utilizate pentru poziţionarea, navigarea şi cronometrarea pe Pământ, servind diversele industrii, de la aviaţie la transportul rutier.
Preşedintele FCC, Brendan Carr, a subliniat că „continuând să ne bazăm atât de mult pe un singur sistem, suntem expuşi” și a accentuat necesitatea dezvoltării de tehnologiile redundante. Există rapoarte despre o creştere a cazurilor de interferenţe GPS în întreaga lume, în special începând cu anul 2023, cunoscute sub denumirea de „spoofing”, ceea ce a generat temeri legate de riscurile de accidente, în special în cazul avioanelor care ar putea devia de la curs.
Carr a menționat că „perturbările GPS au potenţialul de a submina securitatea economică şi naţională a naţiunii”, subliniind că riscurile pentru sistemul actual cresc constant. De asemenea, a reamintit că preşedintele Donald Trump și un grup bipartizan de congresmeni solicită măsuri în acest sens de ani de zile.
FCC va vota pe 27 martie o procedură de cercetare pentru a explora alte sisteme de poziţionare, navigare şi cronometrare (PNT) care pot servi ca alternative sau completări la GPS. Carr a exprimat speranţa că acest demers va implica părţile interesate din guvern și din industrie, în vederea încurajării dezvoltării de noi tehnologii și soluţii PNT.
GPS este unul dintre cele mai importante instrumente de navigaţie în aviaţie, având rolul de a înlocui dispozitivele terestre costisitoare care transmiteau unde radio pentru a ghida avioanele spre aterizare. Sistemele GPS se bazează pe semnale transmise de sateliţi aflaţi pe orbita medie a Pământului, fiind totodată vulnerabile la perturbări. Administraţia Federală a Aviaţiei a anunţat anul trecut că lucrează cu parteneri interinstituţionali şi internaţionali pentru a dezvolta capacităţi de autentificare a sistemului global de navigaţie prin satelit, în scopul de a preveni spoofing-ul.



