Amânarea propunerilor UE pentru industria auto
Uniunea Europeană a confirmat amânarea cu o săptămână a publicării propunerilor pentru sectorul auto, care ar putea facilita relaxarea normelor comunitare privind emisiile vehiculelor. Această decizie a fost anunțată de un purtător de cuvânt al Comisiei Europene, conform Reuters.
Contextul revizuirii regulamentului
Pe 10 decembrie, Executivul comunitar urma să prezinte un pachet de propuneri în cadrul revizuirii regulamentului UE privind emisiile de carbon pentru industria auto. Cu toate acestea, un proiect al agendei a indicat o întârziere în publicarea acestui pachet de măsuri. Negocierile la nivelul UE continuă, analizându-se toate propunerile statelor membre.
Deciziile din 2022 și cererile premierilor
În 2022, UE a decis că, începând din 2035, mașinile noi comercializate în blocul comunitar nu vor mai avea voie să emită dioxid de carbon (CO2), ceea ce va interzice înmatricularea mașinilor noi cu motoare cu ardere internă. Un grup de șase premieri, inclusiv Giorgia Meloni și Donald Tusk, a solicitat ca viitoarea revizuire a normelor UE să permită comercializarea modelelor hibride plug-in și a celor care utilizează tehnologia celulelor de combustibil și după 2035, într-o scrisoare adresată președintelui Comisiei, Ursula von der Leyen.
Provocările pentru producătorii auto
Producătorii auto europeni susțin că au nevoie de flexibilitate în politica auto din 2035 pentru a face față vânzărilor sub așteptări de vehicule electrice (EV) și concurenței din China. Unii oficiali UE au sugerat că propunerile pentru sectorul auto ar putea fi amânate până în 2026. Guido Guidesi, ministrul Dezvoltării Economice din Lombardia, a avertizat că amânarea reglementărilor va crea și mai multă incertitudine pentru producătorii auto.
Impactul costurilor asupra industriei
Costurile ridicate cu energia și forța de muncă din Europa obligă producătorii auto să reducă locurile de muncă și să mute investițiile în alte regiuni. În contrast, Guvernul francez a dat prioritate unei „preferințe europene” pentru vehiculele electrice, încercând să evite pierderile de locuri de muncă. Producători precum Stellantis, Volkswagen și Renault caută clarificări cu privire la viitorul interdicției, în timp ce analizează investiții de miliarde de euro.
Concluzie
Amânarea deciziilor esențiale pentru industria auto de către UE reflectă provocările cu care se confruntă sectorul în contextul reglementărilor stricte de mediu și al concurenței internaționale, având potențialul de a influența semnificativ viitorul industriei auto europene.



