Elon Musk, ținta ironiei din partea unui oficial apropiat de Donald Trump
Peter Navarro, principalul consilier comercial al președintelui american Donald Trump, a respins apelul miliardarului Elon Musk pentru „tarife zero” între Statele Unite şi Europa, numindu-l pe CEO-ul Tesla un simplu „asamblator de maşini”, dependent de piese din alte ţări.
Navarro a declarat că Elon Musk a efectuat o muncă bună în eficientizarea guvernului, dar comentariile sale despre tarife nu sunt surprinzătoare, având în vedere că „este un om al maşinilor”. El a subliniat că, deși Musk este perceput ca un producător auto, realitatea este diferită: „Este un asamblator de maşini”, a spus Navarro, adăugând că multe componente ale Tesla provin din Japonia, China şi Taiwan. ”Este un om al maşinilor. Asta face el. Şi îşi doreşte piese străine ieftine”, a comentat Navarro.
Declaraţiile vin în contextul în care Musk a participat, prin videoconferinţă, la un congres organizat de partidul Liga din Italia, aflat la guvernare, la câteva zile după ce Donald Trump a anunţat tarife reciproce majore pentru aproape 60 de ţări. În intervenţia sa, Musk a afirmat că speră ca Europa şi SUA să ajungă la „un regim de tarife zero”, care să creeze practic o zonă de liber schimb. Conform planurilor actuale ale președintelui american, ţările membre ale Uniunii Europene urmează să fie afectate de un tarif general de 20%.
Vânzările trimestriale ale Tesla au înregistrat o scădere puternică, pe fondul reacţiilor negative la implicarea lui Musk într-un nou proiect al executivului american, numit „Departamentul pentru Eficienţă Guvernamentală”. Luni dimineaţă, acţiunile Tesla se tranzacţionau la 228,78 dolari, la aproximativ jumătate din maximul ultimului an. Între timp, bursele americane continuă să scadă, în contextul temerilor de recesiune şi al impactului potenţial al noilor tarife impuse de Donald Trump. Indicele S&P 500 a coborât cu peste 20% faţă de maximele istorice.
Navarro a declarat că nu a discutat recent cu Musk, după ce acesta din urmă l-a ironizat într-o postare pe platforma X, sugerând că „doctoratul în economie de la Harvard al lui Navarro este un dezavantaj, nu un merit”. Navarro a subliniat că diferenţa dintre viziunile celor doi constă în faptul că administraţia Trump doreşte reindustrializarea Americii, în timp ce Musk se bazează pe piese produse în străinătate pentru fabricarea maşinilor Tesla în SUA. ”Noi vrem ca anvelopele să fie produse în Akron, transmisia în Indianapolis, motoarele în Flint şi Saginaw, şi maşinile să fie fabricate aici, în America”, a concluzionat Navarro.



