Viziunea Uniunii Europene pentru transportul feroviar
Comisia Europeană își propune extinderea rețelei de trenuri de mare viteză, având ca scop crearea de conexiuni rapide și accesibile între capitale și marile orașe. Aceasta ar trebui să transforme transportul feroviar într-o alternativă competitivă la zborurile pe distanțe lungi în Europa, conform declarațiilor lui Apostolos Tzitzikostas, comisarul european pentru transporturi.
Obiectivele planului
Planul implică „planificarea, finanțarea și implementarea coordonată” a infrastructurii feroviare de mare viteză și a materialului rulant capabil să opereze peste granițele naționale. Tzitzikostas a subliniat că UE dorește servicii feroviare „centrate pe pasageri, atractive și accesibile”, cu linii mai rapide și o circulație transfrontalieră mai fluidă, esențiale pentru competitivitatea blocului și obiectivele climatice.
Preferințele europenilor pentru transport
Un sondaj recent a arătat că trei din patru cetățeni ai UE ar prefera să călătorească cu trenul de mare viteză în locul avionului, cu condiția ca legăturile să fie rapide și fiabile. În prezent, calea ferată reprezintă mai puțin de 10% din transportul transfrontalier în UE. Reducerea emisiilor din transport este o prioritate, iar o călătorie cu trenul de la Amsterdam la Londra economisește 93% din emisiile de dioxid de carbon comparativ cu aceeași călătorie cu avionul.
Provocările infrastructurii feroviare
Operatorii naționali, adesea constrânși financiar, prioritizează serviciile interne, iar infrastructura nouă este costisitoare. Deși au fost inaugurate rute noi, avionul rămâne mai rapid pe majoritatea traseelor. De asemenea, un raport Greenpeace din 2023 a constatat că trenurile sunt, în medie, de două ori mai scumpe decât avioanele.
Planurile Comisiei Europene pentru viitor
Comisia are ca obiectiv dublarea traficului feroviar de mare viteză față de nivelul din 2015 până în 2030 și triplarea acestuia până în 2050, printr-o rețea de 49.400 km, cu un cost estimat de 546 miliarde de euro. Tzitzikostas a afirmat că noul plan va contribui la atingerea acestui obiectiv, subliniind necesitatea unei abordări coordonate în finanțare, care să combine fondurile UE, sprijinul național și investițiile private.
Implicarea operatorilor noi și eficiența infrastructurii
Este important să se asigure accesul operatorilor pe piață, disponibilitatea materialului rulant standardizat și gestionarea rețelei ca un sistem unitar. De asemenea, este necesară o reducere a prețurilor biletelor pentru a face transportul feroviar mai competitiv.
Cererea pentru transportul feroviar de mare viteză
Lansarea unei legături directe între Praga, Berlin și Copenhaga, programată pentru anul viitor, evidențiază cererea crescută pentru transportul feroviar de mare viteză. Tzitzikostas a afirmat că, pe măsură ce liniile aflate în construcție vor reduce semnificativ durata călătoriei, tot mai mulți pasageri vor opta pentru trenuri.
Concluzie
Viziunea Uniunii Europene de a dezvolta o rețea feroviară de mare viteză ar putea transforma modul în care europenii călătoresc, oferind o alternativă mai sustenabilă, confortabilă și rapidă la transportul aerian, cu implicații semnificative pentru reducerea emisiilor de carbon și îmbunătățirea mobilității transfrontaliere.



